Kommunikation attraktiv bransch
Energibranschen har ett stort behov av ny kompetens, inte minst med anledningen av samhällets klimatomställning och ett ökande elbehov. Men även utan en kraftig utbyggnad av energisystemet kvarstår behovet då till exempel digitalisering och ökande säkerhetskrav kräver ny kompetens och vi dessutom har kommande pensionsavgångar. För att möta dessa utmaningar arbetar vi tillsammans med våra medlemmar för att bland annat öka branschens attraktionskraft och att utbildningsväsendet möter branschens behov.
Som ett led i att få fler unga personer, den så kallade generation Z, att upptäcka energibranschen så har Energiföretagen inlett ett samarbete med kommunikationsbyrån Spoon. Tillsammans har vi genomfört en målgruppsanalys, utvecklat en kommunikationsplattform och som ett tredje steg utvecklat kommunikationskonceptet Energiboost.
Med Energiboost kommunicerar vi till ungdomars, med budskap som matchar deras drivkrafter och i kanaler där de befinner sig. Vi vill visa upp en positiv bild av energibranschen och de möjligheter vi erbjuder. Det gör vi genom att använda branschens unga medarbetare som talespersoner och här samarbetar vi med våra medlemsföretag.
Under perioden januari-april 2025 gick Energiboost i utvalda sociala mediekanaler, framför allt Tiktok och Snapchat, men även Instagram, för att inspirera målgruppen att välja en utbildning på gymnasiet respektive högskola/YH som leder till energijobb. Med kampanjen har vi nått flera miljoner visningar och förhoppningsvis inspirerat många att välja just energi för sin framtid. Vi fortsätter med nya filmer och utskick inför gymnasievalet 2026.
Du kan se alla 8 Energiboost-filmerna här!
Eller på Youtube
Målgruppsanalys och kommunikationsplattform är framtagna – inte bara som underlag för Energiboost – utan framför allt som stöd för er medlemmar i det arbete ni bedriver själva, för att rekrytera era framtida medarbetare. Underlaget hjälper er lära känna målgrupperna bättre och hitta argumenten för just er kommunikation. Det är arbetet vi gör tillsammans som till slut kommer att göra skillnad på riktigt!
Fler möjligheter att visa upp era medarbetare!
Vi arbetar löpande med att visa upp era medarbetare inte minst på vår sajt Energijobb.se Här intervjuar vi gärna och porträtterar era medarbetare kring vilken utbildning de gått eller vilket yrke de har. Energijobb.se är vår sub-sajt för att visa vägar till branschen och fungerar också som landningssida (CTA) för de some-kampanjer vi gör inom kompetensförsörjning, som inför val till HING, Elens dag (där attraktiv bransch var temat 2024 och kommer vara även 2025) - och självklart nu även för Energiboost.
År 2025 har vi dessutom inlett ett samarbete med Keystone som driftar sajten gymnasium.se Flera hundra tusen ungdomar besöker på eget initiativ sajten varje år för att få hjälp och inspiration inför sitt gymnasieval. Här kan ni se energibranschens egen sida!
Energiboost - exempel!
Möt Samuel Nagel, linjemontör på Skyllbergs Bruks, som berättar om sitt varierande och spännande jobb. Från att klättra i höga stolpar till att dra elledningar, fälla träd och mycket mer. Ett variationsrikt jobb helt enkelt.

Attraktiv bransch Energiboost – ett steg närmare ett energijobb
Jonas Blomqvist, digital strateg på kommunikationsbyrån Spoon, berättar om motiveringen bakom konceptet Energiboost och hur Energiföretagen planerar att kommunicera via sociala medier – i samverkan med våra medlemsföretag.
Se filmen
Energiboost
Energiboost är ett koncept som Energiföretagen utvecklat tillsammans kommunikationsbyrån Spoon. Arbetet har skett i samverkan med medlemsföretagen i Rådet för kompetensförsörjning och Rådet för strategisk kommunikation. Haka på eller anmäl ert intresse för att visa upp era medarbetare och yrkesroller - med hopp om att inspirera en ung person att välja en utbildning som leder till ett energijobb.
Om konceptet Energiboost
Budskapsplattform
Budskapsplattformen ligger till grund för vår kommunikationssatsning inom kompetensförsörjning - attraktiv bransch - och kan användas för att anpassa budskap för olika tillfällen, kanaler och prioriterade målgrupper.
Öppna budskapsplattformen
Målgruppsanalys av Generation Z:s syn på energibranschen
Generation Z är energibranschens framtida medarbetare – men hur når vi dem och med vilka budskap? Energiföretagen har undersökt hur unga ser på energibranschen.
Spana in analysen
Analyser & kartläggningar inom kompetensförsörjning
Våra samlade analyser och rapporter kan vara till stöd både för dig som arbetar med kompetensförsörjning i energibranschen och för dig som ger studenter och arbetssökande råd inför yrkes- och studieval.
Grotta ner dig